Wil je starten met blogs schrijven? Of doe je al flink je best maar behaal je niet de gewenste resultaten? Ik laat je stap voor stap zien hoe je een goede blog schrijft die ook nog eens veel verkeer uit Google ophaalt!

Ik heb in mijn werk als SEO-specialist al honderden blogartikelen geschreven. In de tijd dat ik bij bureau’s werkte, voor mijn klanten en natuurlijk op mijn eigen website.

Voor app ontwikkelaar Myler Media schreef ik bijvoorbeeld deze blog, die op #1 in Google staat voor de zoektermen ‘hoe maak ik een app’ en ‘hoe maak je een app’.

Nummer 1 in Google

Op deze termen wordt bij elkaar gemiddeld 690 keer per maand gezocht. Dat levert ze dus aardig wat gratis relevant verkeer op. Elke maand opnieuw!

Blogonderwerp met veel zoekvolume

Wil je ook graag blogartikelen die hoog scoren in Google? Dan kun je twee dingen doen: mij je blogs laten schrijven… of zelf blogs leren schrijven door lekker verder te lezen!

Waarom werken mijn blogs niet?

Halen de blogs die jij schrijft maar amper verkeer op via Google en weet je niet hoe het komt? Er zijn veel mogelijke oorzaken te bedenken. Bijvoorbeeld:

  • Niemand is op zoek naar de informatie die jij aanbiedt
  • Je blog is slecht geschreven
  • De informatie is niet boeiend of niet relevant
  • Blogartikelen van concurrenten over hetzelfde onderwerp zijn beter
  • De opmaak van je blogartikel is niet prettig
  • Je SEO is niet op orde

Wat is een goede blog?

Iedereen kan wel een stukje typen. Het internet staat er vol mee. Google stuurt echter alleen verkeer door naar de állerbeste artikelen.

Een goed blogartikel is…

  • Relevant – Mensen zijn op zoek naar de informatie die jij biedt. Je geeft antwoord op de achterliggende zoekintentie van een bepaalde zoekopdracht.
  • Informatief – Je vertelt wat de bezoeker graag wil weten en houdt niets achter. Praat dus niet alleen over jezelf of je eigen bedrijf, maar achterhaal wat mensen willen weten over een bepaald onderwerp en geef zo goed en compleet mogelijk antwoord.

… en heeft…

  • Een fijne opmaak – Een webpagina is iets anders dan een boek. Mensen gaan niet uitgebreid met een kop thee een middag uittrekken om jouw blog eens rustig te lezen. Bezoekers willen de tekst kunnen scannen en snel de informatie achterhalen waar zij naar op zoek zijn. Een fijne opmaak helpt hierbij.
  • De beste kwaliteit – Van alle stukken die geschreven zijn over een bepaald onderwerp, is jouw stuk het allerbest. Wat content én gebruikservaring betreft.
  • SEO op orde – Optimaliseren voor Google is al lang geen trucje meer. Toch zijn er wel mogelijkheden te zorgen dat zoekmachines begrijpen waar jouw pagina over gaat. Zorg dat je blogs hieraan voldoen.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe zelf winnende blogs kan schrijven of wat je moet veranderen om er een succes van te maken.

Hoe werkt Google?

Wil je de beste voetballer ter wereld worden, dan is het slim om eerst de regels van het spelletje eens door te nemen. Wil je blogs schrijven die hoog scoren in Google, dan is het dus belangrijk om eerst te begrijpen hoe de zoekmachine werkt…

Google’s doel

Google heeft in Nederland een marktaandeel van zo’n 95%. Dat is al jaren hetzelfde en lijkt ook niet te gaan veranderen de komende jaren.

Google wil haar marktaandeel graag behouden. Dat doen ze door relevante resultaten te tonen wanneer een gebruiker een zoekvraag intypt in de zoekmachine.

Gebruikers zijn tevreden omdat zij vinden waar ze naar op zoek zijn en zullen de volgende keer wéér gebruik maken van de zoekmachine. Als we ergens een fijne ervaring hebben, blijven we immers terugkomen. Net zoals je na een goede knipbeurt de volgende keer weer teruggaat naar dezelfde kapper.

Zoekwoorden en zoekintentie

Gebruikers van zoekmachines typen geen complete zinnen, maar korte zoekopdrachten in om bepaalde informatie te vinden.

Achter een zoekwoord gaat altijd een zogenaamde zoekintentie schuil. Zo typt een gebruiker wellicht ‘blogs schrijven’ in, waar de zoekintentie ‘Ik wil graag leren hoe ik zelf goede blogs kan schrijven’ achter zit.

Of het zoekwoord ‘heg knippen’ met de achterliggende zoekintentie ‘Ik wil mijn heg gaan snoeien. Hoe pak ik dit aan?’

Meestal is de zoekintentie wel uit het zoekwoord te herleiden, maar soms ligt het minder voor de hand. Zo dacht ik met ‘cloud mask’ een mooi zoekwoord voor een ICT-klant die cloud-oplossingen aanbiedt te hebben gevonden… Het bleek bij nader onderzoek toch echt over iets heel anders te gaan…

verkeerde zoekintentie

Google herkent de zoekintentie achter een zoekopdracht steeds beter. Een blog schrijven over een onderwerp waar mensen niet in geïnteresseerd zijn, zal om die reden dan ook nooit hoog scoren in Google. Goed om te onthouden wanneer je blogt met het doel om gratis verkeer via Google te genereren!

De SERP

Het is dus Google’s doel om het beste en meest relevante resultaat te tonen wanneer een gebruiker een bepaalde zoekopdracht invult. Deze resultaten worden getoond in een lijst die we de SERP noemen: de Search Engine Results Page.

De SERP is voor elke zoekopdracht anders, maar ziet er altijd ongeveer zo uit:

SERP

Soms staan er nog wat advertenties boven, of een kaartje of featured snippet tussen, maar in het geval van blogs zul je voornamelijk SERP’s als bovenstaand tegenkomen.

Elk resultaat staat voor één webpagina en bestaat uit de volgende elementen:

  • Meta-title: titel zoals deze getoond wordt in Google (dit kan afwijken van de titel die boven de daadwerkelijke blog staat)
  • Meta-description: korte omschrijving zoals deze getoond wordt in Google
  • Url naar de webpagina

Meta-titel en meta-omschrijving in SERP

Het beste resultaat komt op positie één, het tweede beste resultaat op nummer twee, daarna op nummer drie en zo wordt de pagina met tien resultaten gevuld. Daarna gaan we door naar pagina twee.

Over het algemeen wil je dat jouw resultaat zo hoog mogelijk getoond wordt in de SERP. Op de bovenste resultaten wordt namelijk het meest geklikt.

Hoe lager de positie, hoe minder klikken en hoe minder verkeer…

CTR per positie in Google

Bron: Internet Marketing Ninjas

Hoe kom ik op nummer één in Google?

Nu we weten wat Google belangrijk vindt, hoe de zoekmachine in een notendop werkt en dat we dus hoog willen scoren in de SERP: hoe zorg je dan dat jouw blogartikelen hoog scoren?

Zelf maakte Google dit filmpje over hoe het algoritme werkt:

In het kort is hoog in Google komen afhankelijk van drie zaken:

  1. Goede website-techniek
  2. De allerbeste content
  3. Online autoriteit ten opzichte van concurrenten

Alle drie de onderdelen zijn belangrijk. In dit artikel zullen we ons echter uitsluitend focussen op nummer twee: het maken van de allerbeste content.

Benieuwd naar de andere pijlers? Lees dan mijn blogartikel SEO voor beginners.

Succesvol blogs schrijven in 6 stappen

Tot zover de theorie. Tijd om aan te slag te gaan! Wanneer ik blogartikelen voor mijzelf of voor klanten schrijf, volg ik altijd onderstaand stappenplan.

Stap 1: Onderwerp & zoekwoorden bepalen

Als het je doel is om uiteindelijk verkeer via Google te genereren, is het verstandig om te starten met een zoekwoordenonderzoekje.

Heb je een onderwerp voor een blog in gedachten? Ga dan op zoek naar de zoekwoorden die mensen gebruiken om deze informatie te vinden.

Technieken om zoekwoorden te verzamelen:

  • Gezond verstand – Wat denk je dat mensen intypen wanneer zij op zoek gaan naar dit onderwerp? Wat zou je zelf intypen? Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden.
  • Google – Typ in Google in wat jij denkt dat mensen intypen die naar jouw blogonderwerp op zoek zijn. Kijk onderaan de SERP bij ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ en voeg de relevante termen toe aan je lijst.
  • Zoekwoorden tools – Gebruik tools om zoekwoorden te genereren. Lees voor suggesties mijn eerdere blog waarin ik een lijst met gratis zoekwoorden tools deel. Voeg ook hier de relevante zoekwoorden weer toe aan je lijst.
  • Spiek bij je concurrenten – Hebben je concurrenten al eens geschreven over dit onderwerp? Ontdek dan op welke zoekwoorden hun pagina’s gevonden worden met deze technieken.

Als het goed is heb je nu een mooie lijst met mogelijke zoekwoorden. Ik heb voor het artikel wat je nu aan het lezen bent bijvoorbeeld nu deze lijst:

  • blog hoog in google
  • blog leren schrijven
  • blog schrijven
  • blog schrijven voor dummies
  • blog schrijven voor een bedrijf
  • blog schrijven website
  • blogartikel schrijven
  • een goede blog schrijven
  • hoe maak je een blog
  • hoe schrijf ik een blog
  • hoe schrijf ik een goede blog
  • hoe schrijf je een blog
  • hoe schrijf je een goede blog
  • seo blog schrijven
  • zakelijke blog schrijven

Let op dat je alleen zoekwoorden gebruikt die écht relevant zijn voor jouw onderwerp. Durf specifiek te zijn: ik neem bijvoorbeeld geen zoekwoorden als blog voorbeeld, blog inleiding schrijven of blog tips op in mijn lijst. Dit zijn prima zoekwoorden om een andere blog over te schrijven, maar beschrijft niet de kern van dit onderwerp.

De volgende stap is om de zoekwoorden te controleren op zoekvolume. Je kunt hier de zoekwoordplanner van Google voor gebruiken.

Zoekvolume per zoekwoord ontdekken

Als ik bovenstaande lijst invoer, krijg ik het volgende resultaat:

Zoekwoordenonderzoek over blogs schrijven

Zoals je ziet, wordt er flink op dit onderwerp gezocht!

De zoekwoorden zonder zoekvolume (alleen ‘blog hoog in google’ in dit geval) haal ik uit de lijst. De rest noteer ik bovenaan mijn werkdocument.

Als focus zoekwoord (het belangrijkste zoekwoord) kies ik ‘blog schrijven’, omdat dit het onderwerp goed omschrijft én een hoog zoekvolume (gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten) heeft. Meer over het nut van een focus zoekwoord selecteren lees je verderop in dit artikel.

Blog schrijven voorbereiden

Tip 1: Kun je geen enkel zoekwoord vinden voor jouw blogonderwerp? Blijkbaar zoekt er dan (nog) niemand naar deze informatie. Voor nu waarschijnlijk niet slim om hier een blog over te schrijven dus.

Tip 2: Twijfel je of een zoekwoord relevant is? Zoek er dan eens naar in Google. Worden er resultaten getoond die passen bij het onderwerp waar jij over wilt schrijven? Dan is het een goede match.

Stap 2: Concurrentieonderzoek

We hebben een onderwerp en we hebben een aantal relevante zoekwoorden. Aan de slag dus? Nou, voordat je uren gaat besteden aan het uitschrijven van het artikel, is het zinvol om eerst eens te kijken wat er allemaal al geschreven is over dit onderwerp.

Dat doe je simpelweg door je focus zoekwoord te Googlen en de SERP te bekijken…

SERP concurrentieonderzoek voor het schrijven van een blog

…en de eerste drie blogs eens aan te klikken en te bekijken…

Voorbeelden concurrerende blogartikelen

Het doel is om een betere blog te schrijven dan het huidige aanbod. We willen immers dat Google ons artikel bovenaan de SERP plaatst. Probeer daarom te ontdekken wat Google (en haar gebruikers) belangrijk vinden in relatie tot dit zoekwoord én waar concurrenten steekjes laten vallen. Door daar slim op in te spelen, kun jij een beter artikel maken dan het huidige aanbod.

Zaken om op te letten zijn bijvoorbeeld.

  • Kwantiteit: Zijn er veel resultaten over dit onderwerp? Maar ook: zijn de artikelen in de top 5 lang en uitgebreid of short and sweet?
  • Kwaliteit: Zijn de artikelen in de top 5 goed geschreven?
  • Type: Wat soort webpagina’s scoren hoog voor dit zoekwoord? Artikelen (lijstjes, uitleg, opinie, etc), productpagina’s, dienstenpagina’s of een ander soort pagina’s?
  • Freshness: Worden er voornamelijk nieuwe artikelen of oudere getoond in de top 5? Of lijkt het geen rol te spelen?
  • Media: Worden er mooie of handige afbeeldingen en video’s gebruikt om de artikelen verder aan te kleden of te verduidelijken?
  • Opmaak: Hoe is de leesbaarheid? Is de tekst ook prettig te lezen voor scannende lezers?

Wat me opvalt als ik de SERP en artikelen voor het focus zoekwoord ‘blog schrijven’ bekijk:

  • Praktische blogs met tips, voorbeelden en/of een stappenplan scoren hoog
  • Lange blogs (van 1900 tot 3500 woorden) scoren hoog
  • Recente blogs scoren hoger dan oudere blogs
  • Meeste blogs hebben een prettige opmaak
  • Wat ik nog mis in de SERP en de artikelen die vertoond worden: een blog met een focus op Google. Het doel van veel mensen die willen starten met bloggen is immers gratis verkeer vanuit Google genereren.

Wat ik zojuist heb geleerd en concreet ga toepassen op mijn artikel:

  • Praktische insteek (in de vorm van een stappenplan)
  • Uit de titel moet blijken dat de lezer leert om blogs te schrijven die scoren in Google
  • Duidelijk maken dat de content recent is geschreven
  • Extra zorg voor een prettige leesbaarheid
  • 3500+ woorden

Ik vind het altijd fijn werken om te beginnen met de uiteindelijke vertoning in Google. Bovenstaande punten zijn creatief samen te vatten in de volgende meta-title (de titel zoals deze getoond wordt in de zoekresultaten) en meta-description (de omschrijving in Google):

Meta-title schrijven voor een blogartikel

Door op deze manier te werken, ga je structureel te werk, op basis van data en laat je zo weinig mogelijk aan het toeval over. Alle keuzes zijn te onderbouwen.

Je hebt nu een onderwerp voor je artikel, bijpassende zoekwoorden en al een idee voor de invulling. Tijd voor actie!

Stap 3: Framework opstellen

Voordat we de blog gaan schrijven, is het verstandig om eerst een framework op te zetten. Tijdens het schrijven hoef je dit dan alleen nog maar in te vullen. Zo baken je het project af en behoudt je de focus tijdens het schrijven.

Voordat ik begin met schrijven, stel ik altijd een document op met:

  • Focus keyword en aanvullende keywords
  • Meta-title en meta-description
  • Uiteindelijke url
  • H1 titel
  • Ruimte voor een inleiding
  • H2 en H3 koppen voor het middenstuk
  • H2 met conclusie

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Framework om een blog te schrijven

Probeer een logisch verloop en een logische indeling te bedenken voor jouw blog. Wat is het kennisniveau van lezers, wat moet je ze eerst uitleggen en hoe kun je de verschillende stukken informatie opdelen in logische blokken?

Misschien verander je tijdens het schrijven nog het één en ander, maar zo heb je in ieder geval enig houvast.

Na het opstellen van het framework gaan we dan eindelijk aan de slag met het daadwerkelijke schrijven!

Stap 4: Blog schrijven

Nu het framework staat, is het in principe slechts nog een kwestie van invullen. Onder elke tussenkop komt een stuk tekst. Samen vormt dit de complete blog. Easy!

Hoe je een goede blog schrijft, is lastig uit te leggen. Daar zul je toch echt voor moeten oefenen. Véél voor moeten oefenen. Maar ik kan je wel wat tips geven natuurlijk:

Tips voor een goede tekst

Een goed blogartikel (dat hoog scoort in Google) is boven alles informatief. Praat niet (te veel) over je bedrijf of over jezelf, maar deel kennis, ervaring, informatie en feiten en laat niets achter.

Wees je bewust van het kennisniveau van de lezer. Leg zaken (kort) uit die de gemiddelde lezer waarschijnlijk nog niet begrijpt en sla zaken over (of benoem ze slechts kort) als je lezer dit waarschijnlijk wel weet. In een blogartikel over ‘de beste tijgervoeding’ hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen wat een tijger is, in een artikel over ‘verschillende katachtigen’ wellicht wel.

Wees to-the-point. Een blog lezen is wat anders dan een roman. Je lezers pakken er geen dekentje en kop thee bij om jouw blog eens rustig te lezen. Ze scannen de tekst en haken sneller af.

Voorbeelden en anekdotes delen mag als dit bijdraagt aan je artikel, maar maak er geen eindeloze verhalen van. Refereer je bijvoorbeeld naar een onderzoek in je tekst, leg dan niet het hele onderzoek uit maar deel enkel de conclusie. Link naar het onderzoek zodat lezers die meer verdieping willen dat zelf kunnen lezen.

Pakkende inleiding schrijven

Mensen hebben haast en willen snel beslissen of ze jouw blogartikel een kans gaan geven. Een goede inleiding is dus superbelangrijk! In dit artikel leg ik 4 manieren uit om dat slim aan te pakken.

Tips voor een goede opmaak

Een fijne leesbaarheid is superbelangrijk. Als je een webpagina opent en alleen maar zwarte tekst ziet op een witte achtergrond, zul je de pagina wegklikken en een ander resultaat proberen. Google kijkt mee, ziet dat de gebruiker geen fijne ervaring heeft en zal jouw resultaat lager positioneren in de zoekresultaten.

Op onderstaande afbeelding staat twee keer dezelfde tekst. Toch leest de linker tekst een stuk fijner.

Tips voor een betere opmaak van je blog

Deze tips zullen je helpen om je tekst leesbaar te houden:

  • Witruimte: Wissel korte en lange alinea’s af en schrijf alinea’s van maximaal 5 regels.
  • Dikgedrukte woorden: Door de belangrijkste woorden in je alinea dikgedrukt te maken, help je de scannende lezer om snel de belangrijkste informatie te vinden.
  • Tussenkoppen: Zorg dat tussenkoppen duidelijk maken wat de lezer in deze sectie gaat lezen. Geen cryptische verwoordingen of gekke zinspelingen, maar gewoon informatief en praktisch. De scannende lezer zal je dankbaar zijn.
  • Opsommingen: Genummerde en ongenummerde lijstjes zorgen voor een prettige afwisseling.
  • Media: Breek je tekst af en toe op met een fijne afbeelding ter verduidelijking of afwisseling. Heb je een YouTube video gezien die (een deel van) jouw blog goed uitlegt? Voeg deze dan ook toe ter ondersteuning!

Stap 5: Tekst optimaliseren voor SEO

Als het goed is heb je een tekst geschreven die informatief is, prettig leest en beter is dan het huidige aanbod over dit onderwerp.

Om te zorgen dat zowel bezoekers als zoekmachines binnen no-time door hebben waar jouw blog over gaat, kun je de volgende SEO tips toepassen.

Zoekwoorden verwerken

Om gevonden te worden op de zoekwoorden die je voor jouw artikel voor ogen hebt, moeten de woorden natuurlijk wel op je pagina terugkomen. Ook al wordt Google steeds slimmer, het is toch verstandig om de zoekmachine een handje te helpen.

Zelf gebruik ik deze regels voor mijn eigen blogartikelen.

Plaats je focus zoekwoord in:

  • De url
  • H1-titel
  • Meta-title en -omschrijving
  • Waar mogelijk in H2’s en H3’s
  • Alt-tag bij afbeeldingen
  • In de inleiding en in de outro
  • En meerdere malen door de tekst heen

Overige zoekwoorden plaats je:

  • Enkele keren door de tekst heen
  • Waar mogelijk in H2’s of H3’s
  • Waar mogelijk als alt-tag

Belangrijk is om je zoekwoorden vooral organisch in de tekst te verwerken. Maak niet expres kromme of veel te lange zinnen om je zoekwoorden maar kwijt te kunnen. Dat leest niet prettig en staat onprofessioneel.

Een zoekwoord als ‘blog schrijven website’ kun je niet zonder tussenwoorden verwerken in je tekst. Gebruik het daarom bijvoorbeeld zo: “Ben je van plan om een blog te schrijven voor jouw website, maar weet je niet hoe te beginnen? Lees dan verder!”. Tussenwoorden zijn geen probleem. Google begrijpt het echt wel. Een tip is om de woorden wel zo dicht mogelijk bij elkaar te plaatsen.

Media optimaliseren

Het is belangrijk dat je blog snel laadt. Wanneer bezoekers eerst tien seconden moeten wachten voordat de pagina eenmaal geladen is, zullen ze je pagina wegklikken en een ander resultaat proberen. Google kijkt mee, interpreteert het als ‘de gebruiker vindt niet wat hij zocht op deze webpagina’ en zal jouw resultaat een lagere positie in de SERP geven voor het zoekwoord dat gebruikt werd om jouw blogartikel te vinden. Dat willen we natuurlijk voorkomen!

Een goede manier om je pagina sneller te laten laden, is door de media te optimaliseren die je op de pagina gebruikt. Afbeeldingen en video hebben we het dan vooral over.

Enkele tips:

  • Bij het gebruik van afbeeldingen maak je de afmetingen zo klein mogelijk.
  • JPG-bestanden zijn over het algemeen kleiner dan PNG.
  • Comprimeer afbeeldingen naar een lagere (maar acceptabele) kwaliteit. Bijvoorbeeld met deze online image converter.
  • Video-bestanden worden snel erg groot. Ga niet zelf video’s uploaden, maar plaats ze op YouTube en embed.
  • Gebruik lazy loading om afbeeldingen (en/of video) pas te laden wanneer ze bij de bezoeker in beeld zijn.

Daarnaast kun je door middel van de url en alt-tag van een afbeelding aan Google uitleggen wat er op deze afbeelding te zien is. Slim om daar dus zoekwoorden in te verwerken (mits relevant!).

Tip: Gebruik de tool PageSpeed Insights van Google om de laadsnelheid (en de score die Google daaraan verbindt) van jouw blogartikel te checken.

Stap 6: Blog publiceren

De blog is af en klaar om de SERP te domineren! Je hoeft hem nu alleen nog maar online te zetten. Met deze tips wordt het een succes:

Clean HTML

Wanneer je tekst uit een tekstverwerker kopieert, wordt het soms een kliederboel met allerlei nutteloze HTML-code. Dit heb je zelf misschien niet door, maar zie je terug wanneer je je tekst in HTML bekijkt.

Als ik bovenstaande tekst kopieer, ziet dat er namelijk zo uit:

Lelijke html

Dat kan er wel wat netter uitzien:

Schone html

Mijn advies is om je tekst eerst schoon te maken en de clean HTML te kopiëren en plakken in je CMS wanneer je de blog plaatst. Zo kan Google je blog namelijk makkelijker lezen en begrijpen.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de gratis tool HTML5-editor gebruiken.

HTML cleaner tool

Meta-tags instellen

Aan het begin van deze blog vertelde ik wat een meta-title is en wat een meta-description is en in stap 2 heb ik uitgelegd hoe je ze maakt. Vergeet ze nu niet in te stellen!

Heb je een WordPress website? Gebruik dan de plugin Yoast. Bij een ander CMS moet je zelf even op zoek waar je dit kunt invoeren.

Benieuwd of jouw titel niet te lang is en hoe het er uiteindelijk uit komt te zien? Gebruik dan de SERP snippet preview tool van Optimus Online.

SERP preview tool

Interne link(s)

Om te zorgen dat Google jouw blogartikel kan vinden, indexeren en uiteindelijk opneemt in de SERP, moet er in ieder geval één keer gelinkt worden vanaf een bestaande pagina van je website. Meer dan één is nog beter.

Misschien heb je op andere pagina’s al eens kort geschreven over het onderwerp waar je zojuist een blog over geschreven hebt? Neem dan op die pagina’s een link op in de tekst. Zo maak je die pagina ook meteen waardevoller.

Om snel geschikte pagina’s te vinden, kun je de zoekopdracht site:jouwwebsite.nl zoekopdracht gebruiken. Google laat dan de webpagina’s op jouw website zien die dit woord bevatten.

Interne links toevoegen voor blogartikelen

Snelle indexatie

Om te zorgen dat Google jouw nieuwe blogartikel sneller opneemt in de zoekresultaten, kun je ook nog het volgende doen:

  • Voeg meer interne links toe bij relevante pagina’s op je website.
  • Voeg een link toe vanaf de homepage
  • Zorg voor bezoekers door je blog te delen op social media en/of in je nieuwsbrief
  • Voeg de url van je blogartikel handmatig toe in Google Search Console.

Controleren of Google jouw blogartikel al heeft opgenomen, doe je door de zoekopdracht site:jouwsite.nl “titel van het blogbericht” in te vullen.

Indexatie in Google controleren

Wanneer staat mijn blogartikel op #1?

Nu je je blog hebt geschreven en gepubliceerd wil je natuurlijk snel resultaat zien.

SEO is echter een langetermijnstrategie…

Wanneer Google eenmaal doorheeft dat jouw blogartikel goed past in de SERP (voor de zoekwoorden die jij voor ogen hebt) zal het je niet meteen op de eerste pagina zetten, laat staan het bovenste resultaat geven.

Soms sta je opeens heel hoog en de volgende dag weer wat lager. Deze zogenaamde Google dance is heel normaal. Google is jouw artikel dan aan het testen bij gebruikers en dat kan best een tijdje duren.

Het voorbeeld uit de inleiding begon na publicatie (in november 2019) bijvoorbeeld op nummer 18 en is langzaam omhoog geklommen. Vanaf april 2020 staat het op #1 voor het belangrijkste zoekwoord.

Blog hoog in Google krijgen

Tussen publicatie en de #1-positie is niets aan het artikel gewijzigd en is er niet aan linkbuilding gedaan. Maak je dus niet druk als je blog niet meteen hoog in Google staat. Mijn stappenplan, geduld en vertrouwen in je eigen kunnen, is het enige dat je nodig hebt!

Hulp nodig? Je kunt mij natuurlijk ook inschakelen om je te ondersteunen op SEO-gebied of je blogs te laten schrijven.

Meer blogartikelen:

Zo haal je meer leads & sales uit je beste artikelen

Zo haal je meer leads & sales uit je beste artikelen

Op veel websites zijn enkele pagina’s verantwoordelijk voor 90% van het organische verkeer. Meestal zijn dat informatieve (blog)artikelen die niet direct tot verkopen of aanvragen leiden. Ik deel 9 tips om (nog) meer sales en leads te generen uit deze...

Lees meer
Snel blogonderwerpen verzinnen met deze 5 gratis tools

Snel blogonderwerpen verzinnen met deze 5 gratis tools

Als contentmarketeer of copywriter ben je altijd op zoek naar nieuwe onderwerpen om over te schrijven. Je gebruikt de vragen van klanten en leads, de input van je collega’s of opdrachtgever en natuurlijk je eigen creativiteit. Maar er zijn ook aardig wat gratis tools...

Lees meer